Kanjertraining
Als
school vinden wij het belangrijk dat een kind positief over zichzelf en een
ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale
stress. Ook op langere termijn is dit effect merkbaar.
Op de Stegeman zetten wij middels de Kanjerlessen
in op het versterken van het onderling vertrouwen en het besef dat het goed
is elkaar te helpen. Binnen dat kader speelt niemand de baas, hebben we plezier
met elkaar, en ben je of blijf je niet zielig. Duidelijk wordt gesteld dat de
leerlingen ten opzichte van elkaar niet de baas zijn. De leerkracht daarentegen
is op school “de baas/ het gezag” en de ouders zijn dat thuis.
Als een
conflict zich tussen kinderen afspeelt dan zal de school kiezen voor een
oplossingsgerichte aanpak. Dat wil zeggen: de school zoekt een oplossing die
alle partijen (zo veel mogelijk) recht doet, en borgt gemaakte afspraken. Een
oplossingsgerichte aanpak is te onderscheiden van een wraak- en haat gerichte
aanpak (vormen van bedreiging en kwaadsprekerijen) of een zeurgerichte aanpak
(indirecte kwaadsprekerijen en slachtofferschap). Kortom: doe elkaar
recht.
De
Stegeman streeft een positieve, opbouwende sfeer na en doet dat binnen de
kaders van de wet enerzijds en binnen het kader van de Kanjerafspraken anderzijds.
·
We vertrouwen elkaar
·
We helpen elkaar
·
We werken samen
·
We hebben plezier
·
We doen mee
Bij de
Kanjertraining horen ook petten die staan voor het gedrag dat de
kinderen vertonen. Het is de bedoeling dat kinderen zich bewust worden
van hun eigen gedrag en dat ze voor bepaald gedrag kunnen kiezen.
·
Witte pet/ Tijger: De tijger is een
kanjer. Hij/zij is tevreden met zichzelf, komt voor zichzelf op en voor
anderen. Maar weet ook wanneer het tijd is om weg te lopen.
·
Rode pet/ Aap: Neemt niemand serieus ook
zichzelf niet, hij/zij lacht overal om. Het is een meeloper en hij/zij
versterkt hierdoor het gedrag van de vogel.
·
Gele pet/ Konijn: Heeft een negatief
zelfbeeld en komt niet voor zichzelf op of voor anderen. Loopt liever snel
(bang) weg.
·
Zwarte pet/ Vogel: Vindt zichzelf geweldig
en anderen helemaal niks. En laat dat aan andere kinderen voelen. Alle anderen
deugen niet en hij/zij bepaalt zelf wel wat hij doet. Hij/zij pest andere
kinderen.
Maar wij gedragen ons veelal met meerdere petten op en
dan het liefst met de witte pet (vertrouwen en respect) eronder. We willen met
de Kanjertraining bereiken dat alle kinderen zich gaan gedragen met de witte
pet eronder. Elk met zijn eigen karakter als basis.