HOME  •  OBS Stegeman  •  Onderwijs  •  Zelfstandig werken

Zelfstandig werken

Wij vinden het erg belangrijk dat uw kind zelfstandig leert werken. Daarom is gekozen om te werken met een kies- en planbord in de groepen 1, 2 en 3 en met een weektaak in de groepen 4 t/m 8. De bedoeling is dat uw kind leert om, voor een korte of langere tijd, zelf aan zijn/haar taken te werken zonder de ondersteuning van de leerkracht. Dit noemen we uitgestelde aandacht.
Zelfstandig werken levert de leerkracht vervolgens tijd op om andere kinderen aan de instructietafel te roepen en met hen te werken volgens het groepsplan. Voor leerlingen is dit niet automatisch duidelijk, wanneer mag ik wel of niet een vraag aan de leerkracht stellen? Ook voor de leerkracht is het niet fijn als deze steeds onderbroken wordt door andere leerlingen voor een vraag. Daarom zijn afspraken rondom uitgestelde aandacht belangrijk. Sommige kinderen helpt het als dit niet alleen benoemd wordt, maar ook zichtbaar is. Dit doen wij door middel van een rood en groen verkeerslicht.